Els mercats estratègics de les arts escèniques i de la música a Catalunya
El Departament de Cultura ha dut a terme durant els darrers anys una intensa tasca d’harmonització i coordinació dels principals mercats de les arts escèniques i de la música a Catalunya, conscient del seu paper estratègic com a espais de trobada i d’intercanvi, com a plataformes idònies per presentar noves propostes i fomentar els contactes professionals. Aquests mercats són fonamentals per a la dinamització de les diferents disciplines artístiques, ja que afavoreixen la contractació i impulsen la creació de públics.
La Mostra d’Igualada, el Trapezi Reus, FiraTàrrega, el Mercat de Música Viva de Vic i la Fira Mediterrània de Manresa conformen el mapa dels mercats estratègics de les arts escèniques i de la música a Catalunya.
Tots aquests mercats compleixen amb escreix la seva funció d’eines d’articulació dels seus respectius sectors: la música (MMVV), les arts escèniques i especialment les de carrer (FiraTàrrega), el circ (Trapezi Reus), el teatre infantil i juvenil (La Mostra) i la cultura popular i les músiques del món (Fira Mediterrània). Durant la seva celebració, Vic, Tàrrega, Reus, Igualada i Manresa esdevenen veritables capitals culturals i atrauen un nombrós públic que beneficia de forma directa l’economia local. Per la seva banda, els/les creadors/ores, les empreses que els representen, els/les programadors/ores i tots/totes els/les professionals del sector de les arts escèniques i de la música troben el marc propici per desenvolupar les seves activitats.
El decidit suport del Departament de Cultura a aquests cinc mercats estratègics va de la mà de la col·laboració amb els ajuntaments de les cinc ciutats implicades, així com de la complicitat amb els sectors professionals respectius. Aquesta col·laboració és indispensable per optimitzar al màxim els recursos disponibles i augmentar l’efectivitat dels mercats.